دوره تربيت و پرورش ارزياب

تربيت ارزياب براي شايستگيهاي رفتاري

موفقیت مرکز ارزیابی به کیفیت ارزیابان و دانش و مهارت حرفه اي مدير مركز بستگی دارد. هدف این برنامه تربيت ارزیاب‌های کیفیي است که کل فرآیند ارزیابی رفتاری مانند ORCSE را پشت سر گذاشته‌اند. 

مراکز ارزیابی و توسعه از نظر مصرف منابع، هم زمانبر و هم سرمايه برند. ارزیاب‌های آموزش‌دیده ضعیف، اشخاص كليدي مثل مديران كانون و بازیگران نقشها در فرايند ارزيابي، همگی می‌توانند تأثیر نامطلوب زیادی بر نتایج یک مرکز ارزیابی و توسعه داشته باشند. برای اطمینان از ثبات در عملکرد ارزیابان، اشخاص كليدي و نقش آفرینان، بايد همه آنها به خوبی توجيه شده باشند و به درستی آموزش ديده باشند. در نيكان، ما در ابتدا به آموزش مهارت‌های ارزیابی رفتاری، نحوه ثبت، طبقه‌بندی، خلاصه‌سازی و ارزیابی (ORCSE) می‌پردازيم. سپس تمرین هایی برای یادگیری و آزمون تکنیک های مورد نیاز برای هر مرحله از فرآیند ارزيابي را مطرح و حل مي كنيم. همچنین مجموعه‌ای از شبیه‌سازی‌های ساختگی را ايجاد مي كنيم که به ارزیاب‌های بالقوه اجازه می‌دهد همه مهارت‌ها را کنار هم بگذارند و به صورت واقعی تمرین کنند. حوزه ای که اغلب نادیده گرفته می شود يعني آموزش افراد كليدي و نقش آفرینان را نيز در مراحل بعدي پوشش می دهيم.

مخاطبان دوره؟

   متخصصان منابع انسانی

   متصديان حرفه اي مدیریت استعداد

   مسئولان آموزش و توسعه حرفه ای

   متخصصان حرفه اي OD

   مشاوران منابع انسانی و استخدام

   کسانی که می خواهند یک ارزیاب خبره شوند

   مدیران حرفه اي در هر تخصصي كه باشند


محتوي برنامه تربيت ارزياب كانون ارزيابي رفتاري؟

▪ مفهوم شایستگی هاي رفتاري

▪ رویکردهای تصويرسازي شایستگی های رفتاري

▪ انواع مرکز سنجش و كانون هاي ارزيابي

▪ فرآیند ارزیابی رفتار: ORCSE

▪ مهارت های مشاهده و گزارش رفتار

▪ ماهیت و انواع تمرینات

▪ كارتابل كاري، بازي گروهی، بحث گروهي، نقش آفرینی، حقیقت یابي

▪ ابزارهای کمکی: CBI و آزمونهاي روان سنجی و سلامت روان

▪ طراحی تمرینات

▪ تهیه گزارش ارزیابی

▪ دادن بازخورد ارزیابی

▪ طراحی و اجرای مرکز سنجش


در پایان برنامه قادر خواهيد بود به سوالات زير پاسخ مناسب بدهيد:


  1. مهارت های مورد نیاز به عنوان یک ارزیاب حرفه ای به تناسب هر شغل كدامند؟
  2. مراکز ارزیابی  و فرآیندها و مهارت های ORCSE به چه نحوي عمل مي كنند؟
  3. نحوه عملکرد ارزیاب چگونه است؟ 
  4. مفاهیم، شیوه ها، مزایا و مشكلات مربوط به مرکز ارزیابی و برنامه ريزي روز ارزیابی؟
  5. انواع تست های مورد استفاده در مرکز سنجش؟   
  6. نحوه همبستگی ابزار ارزیابی و شایستگی؟
  7. نحوه انتخاب تکنیک ها و مفهوم روایی افزایشی؟ 
  8. نحوه انجام مشاهدات رفتارها در طول آزمون مرکز سنجش؟
  9. نحوه انجام ارزیابی رفتار و مشاهدات مطابق با معیارهای شایستگی مورد نیاز؟
  10. نحوه ايجاد جدول زمانی برای ارزیاب و ارزیابی شونده؟
  11. نحوه یکپارچه سازي داده های مربوط به رفتار؟
  12. نتايج حاصل از از هر یک از معیارهای موجود در روز ارزيابي و جلسه واش آپ؟
  13. نحوه ارائه ارزیابی بازخورد؟
  14. کالیبراسیون ارزیاب و ارزیابی شونده؟


تربيت ارزياب جايزه تعالي سازماني ( EFQM)

هدف برنامه هاي نيكان در تربيت ارزياب EFQM، تجهیز شرکت کنندگان برای انجام ارزیابی استراتژیک یک سازمان به عنوان بخشی از تیم ارزیابی EFQM با عملکرد بالا است. مطالعه موردی مبتنی بر یک شرکت واقعی، مبنای ارزیابی شبیه سازی شده را تشکیل می دهد. شرکت کنندگان در مراحل مختلف ارزیابی در حین توسعه و تمرین مهارت های خود هدایت می شوند.


مخاطب دوره تربيت ارزياب تعالي سازماني:

  1. این دوره برای کسانی مناسب است که می خواهند مدل جدید EFQM و نحوه استفاده از آن برای ارتقاي اثربخشي و كارايي سازمان خود را درک کنند. 
  2. اين دوره، اطلاعات ضروری را برای هر کسی که می خواهد سازمان خود را ارزیابی کند یا بخشی از تیمی باشد که ارزیابی های خارجی را بر اساس مدل EFQM انجام می دهد، ارائه می دهد. 
  3. دوره حاضر، یک نمای کلی خوب برای مشاورانی فراهم می کند که می خواهند مدل RADAR را به مجموعه محصولات و خدمات خود اضافه کنند. 
  4. این دوره به عنوان یک پیش نیاز برای هر کسی است که یکی از مسیرهای صلاحیت EFQM را به عنوان راهی برای پیشرفت توسعه مدیریت و حرفه خود در نظر می گیرد.

5-    اين دوره، پیش نیاز برای هر کسی است که مایل است یک ارزیاب جایزه برای EFQM شود.


پیش نیازهای این دوره

شرکت کنندگان باید قبل از درخواست برای این دوره، آموزش هاي پايه در مورد EFQM و يكسري مباني مديريت عمومي و كسب و كار را تکمیل کرده باشند.

فواید برنامه

شرکت کنندگان در پایان دوره قادر خواهند بود:

  1. اکوسیستم یک سازمان برای ارزیابی را تجزیه و تحلیل كنند 
  2. اولویت های استراتژیک یک سازمان را شناسایی و سوالات مهم استراتژیک را بپرسند
  3. فرضیه های مناسب برای حمایت از ارزیابی EFQM ایجاد نمايند
  4. از ابزارهای تشخیصی EFQM RADAR و Business Matrix Advanced به طور موثر استفاده نمايند
  5. بازخورد ارزشمندي به واحد يا سازمان شغلي خود ارائه نمايند
  6. اقدامات عملياتي ارزشمندي مرتبط با كار خود شناسایی و ارائه نمايند
  7. اصول اخلاقي ارزیابی را به شیوه ای حرفه ای و هدفمند فرا بگيرند.

برنامه زماني و عملياتي برگزاري دوره:

بسته به پيش زمينه اي كه داريد؛ این دوره را مي توانيد به صورت حضوري و آنلاین به صورت كوتاه مدت 2، 4 و 7 روزه ويا ميان مدت يك تا دو ماهه با ماژول های زیر برگزار مي گردد:

    نقش ارزیاب

    شناخت سازمان

    ایجاد فرضیه

    درک معیارها

    ارزيابيهاي مربي پیش از کار

    آشنایی با تكنيك رادار

    مصاحبه های بازدید از سایت

    مصاحبه های ایفای نقش

    شناسایی نقاط قوت و فرصت های بهبود

    امتیاز دهی

    گزارش بازخورد - آماده سازی و تحویل

    توسعه حرفه ای مستمر

    بازخورد مربي (به صورت جداگانه برای هر شرکت کننده)