مرکز ارزیابی چیست؟
مراکز ارزیابی تجربیات روزمره را ارائه می دهند. رهبران، مديران و كارشناسان خودشان را در شبیهسازیها و تکالیف شغلی سطح خاص یا نقش خاص در یک سازمان ساختگی غرق میکنند. ما اغلب از اصطلاح "تجربه روزانه" برای یک مرکز ارزیابی استفاده می کنیم. همچنین ممکن است اين شبیه سازی ها بصورت همه جانبه صورت پذيرد، که بخشی از مراکز ارزیابی هستند. اما مرکز ارزیابی دقیقاً چیست؟
مراکز ارزیابی، تجربیات ارزیابی استانداردی هستند که بر روی مؤلفه های متعدد بنا شده اند. در هر ارزيابي حداقل يك بخش از فرايند همیشه یک شبیه سازی رفتاری است که ارزيابي شونده ها در محيط شبيه سازي شده توسط چندین ارزیاب رتبه بندی می شوند. سایر ورودیهای بالقوه گاهی شامل آزمونها (مانند آزمونهای توانایی شناختی یا فهرستهای شخصیت)، مصاحبهها یا طیف وسیعی از شبیهسازیهایی است که برای تکمیل یکدیگر طراحی شدهاند.
نکته مهم این است که چندین مؤلفه ارزیابی وجود دارد که برای ارائه دیدگاهی چندوجهی از فرد یکپارچه شده اند، از جمله حداقل یکی که شبیه سازی رفتارهای مهم است.
در بخش شبیهسازی، شرکتکنندگان با وظایف، چالشها، تکالیف و تعاملات مختلفی روبرو میشوند که یک مدير يا رهبر بطور عادي در دنیای واقعی با آنها روبرو میشود. به عنوان مثال، در طول شبیهسازی يك مدير عملياتي، ممکن است از او خواسته شود که گزارش مستقیمی در مورد مشکل عملکرد يك كارمند را مديريت کند یا به او محول شود که وظیفه جدیدی را به همتایانش محول کند. برای یک شرکت کننده در سطح بالاتر، این تکلیف ممکن است یک مصاحبه رسانه ای با مشخصات بالا برای مدیریت بحرانی باشد که شرکت با آن مواجه است.
برخي از شبیه سازی های رایج شغلی که در مراکز ارزیابی استفاده می شود عبارتند از:
1- تمرینات كارتابل، که قبلا به عنوان "تمرینات درون سبد" شناخته می شدند.
2- بحث های گروهی
3- شبیه سازی های کاری یا نقش آفرینی با "گزارش های مستقیم" یا "مشتریان"
4- تمرینات حقیقت یاب
5- مشکلات تجزیه و تحلیل یا تصمیم گیری
6- تمرین های ارائه رسمی
7- نمونه های ارتباط مکتوب
تمرینها مرتبطترین رفتارهایی را که شرکتکنندگان برای یک موقعیت خاص نیاز دارند، نشان میدهد. این جنبهها یا شایستگیهای شغلی قبل از تمرین مرکز ارزیابی با تجزیه و تحلیل شغلی موقعیت مورد نظر شناسایی میشوند.
ارزیابان آموزش دیده و کالیبره شده، رفتارهای شرکت کننده را ارزیابی می کنند و گزارش ارزیابی قوی ارائه می دهند. این گزارش شامل رتبه بندی های کلی در مورد شایستگی هایي مثل رهبری و همچنین بازخورد دقیق در مورد اقدامات یا رفتارهای خاصی است که مشاهده کرده اند. تمرین مرکز ارزیابی، دادههای عمیقی را برای اتخاذ تصمیمهای استخدام، جانشینی یا توسعه دقیق و معتبر بر اساس افرادی که برای نقشهای آینده آماده هستند، فراهم میکند.
چه زمانی باید از مرکز ارزیابی استفاده کنم؟
روش شناسی مرکز ارزیابی طی چندین دهه ثابت شده است. در طول تاريخ اثبات شده كه اين روشها منصفانه و معتبر است. اگر هدف شما اتخاذ تصمیمات دقیق برای استخدام، توسعه، جانشين پروري و يا ارتقاء و در عین حال به حداقل رساندن تأثیرات نامطلوب هر يك از اين اقدامات باشد، در بیشتر شرایط، بهترین روش در دسترس سازمان شما استفاده از خدمات يك كانون ارزيابي معتبر و خوش نام است. مهمتر از آن، این یک روش بسیار موثر برای درگیر کردن رهبران با یک تجربه پیشرفت و هیجان زده کردن آنها در مورد پیشرفت خود از طريق گزارش بازخورد و پيشنهادات مديريتي و توسعه است.
در اینجا روش های خاصی برای استفاده از مرکز ارزیابی آورده شده است:
برنامه های با پتانسیل بالا: اگر به دنبال ارائه یک برنامه متمایز برای استعدادهای برتر خود هستید، یک مرکز ارزیابی می تواند لحظه ای فوق العاده در حرفه یک شخص در نقش هاي متخصص، كارشناس، مدير و يا رهبر باشد.
جانشینی: شبیه سازی ها به تعیین آمادگی برای سطح بعدی کمک می کند و مشخص می کند که چه شکاف هایی برای تسریع آمادگی باید برطرف شوند.
توسعه درون نقشی: برخی سازمانها استفاده از یک رویکرد روزمره را برای رهبران فعلی که نیاز به توسعه بیشتر در نقش فعلی خود دارند، ارزشمند یافتهاند. برای مثال، یک رهبر سطح اول با آموزش رسمی محدود میتواند تجربه بیشتری در تمرین مرکز ارزیابی کسب کند.
استخدام یا ارتقاء: شبیه سازی های همه جانبه را می توان هم برای استخدام های از اشخاص خارج سازمان و هم برای تصمیم گیری های ارتقای داخلی استفاده کرد.
ارکان کانون ارزیابی و توسعه
کانون ارزیابی یک واحد سازمانی نیست بلکه یک فنآوری و یا یک رویکرد است که با مجموعه ای از ابزارها و روشها به اندازهگیری و شناخت ویژگی ها، توانمندیها و شایستگیهای افراد در راستای اهداف یادشده میپردازد. در کانون ارزیابی تأکید بر رفتار فرد است. این رویکرد به هیچ وجه ارزیابی توسط یک فرد را نمیپذیرد و از رویکردهای چندگانه برای ارزیابی و قضاوت در مورد افراد استفاده می کند.
خروجی کانون های ارزیابی و توسعه
نتایج فرایند ارزیابی هر فرد در کانون ارزیابی و توسعه در قالب گزارشات بازخورد ارایه می شود. گزارش بازخورد، گزارشی مشتمل بر نتایج ارزیابی و عملکرد شرکت کننده در فرایند کانون است که به طور مفصل به شرح نقاط قوت و قابل بهبود فرد می پردازد. گزارش بازخورد شامل دو نوع گزارش بازخورد فردی و مدیریتی است که به تفکیک ارایه می شود. این گزارش که خروجي اصلي کانون ارزیابی و توسعه است توسط ارزيابان حرفهاي تهیه می شود كه شايستگيهاي شرکت کننده را در موقعيتهاي مختلف بررسي کرده اند. نتايج گزارشات بازخورد در فرآيند آموزش و توسعه، انتصاب و ارتقا مورد استفاده قرار گرفته و مهم ترين استفاده کننده آن، نیز خود شرکت کننده است. تمام خروجی های کانون به صورت محرمانه در پرونده فرد نگهداری و مبنای برنامه های توسعه ای آتی وی قرار خواهند گرفت.