دپارتمان ارزيابي فردي

سازمان­هاي امروزي از اين نظر كه به صورت سازمان­هاي دانشي در آمده ­اند و در آنها منابع انساني جايگاه رفيع و ويژه­ اي يافته­ است با سازمان­هاي ادوار گذشته متفاوتند. در اين بين؛ جايگاه مديران و نيروهاي متخصص جايگاهي متعالي و كم نظير است كه به نوعي مي­توانند ارتقاي موقعيت يك سازمان را تضمين نمايند. مطالعات در سازمان­هاي موفق دنيا نشان مي­دهد که سازمان­ها در راستاي حفظ سرمايۀ انسانی شايسته به عنوان يک منبع کمياب سازمانی و به منظور تضمين تداوم عملکرد پايدار خود، به موضوع شناسايي و توسعه کارکنان مستعد خودشان توجه اساسي دارند. در این میان، انتخاب و توسعه رهبران آينده يك امر كليدي براي اكثر سازمان­ها مي­باشد.

کانون (مراکز) ارزیابی، روشی جامع برای ارزیابی قابلیت­ها و توانایی­های افراد است. از این ارزیابی­ها می­توان برای سنجش آمادگی ها و توانایی­های فعلی افراد و یا استعدادهای بالقوه آن­ها استفاده کرد. مراکز ارزیابی، به ارزیابی گروهی از شرکت­کنندگان (داوطلبان) توسط تیم ارزیابی با استفاده از تمرین­ها و آزمون­های متنوعی دلالت دارد که به منظور انتخاب افراد واجد شرایط برای تصدی پست های مدیریتی استفاده می­شود‌. در این مراکز برحسب هدفی که دنبال می‌شود‌، دو نوع مرکز (کانون) ارزیابی وجود دارد: کانون­هایی که برای تصمیم در مورد استخدام و ارتقا طراحی می­شوند و کانون­هایی که برای شناخت نقاط قوت و قابل توسعه افراد، با هدف توسعه تشکیل می‌شوند. اولی کانون ارزیابی و دومی کانون توسعه‌ای نامیده می‌شود. استخدام و ارتقاء، تشخیص نیازهای آموزشی، توسعه و بهبود قابلیت‌ها سه کارکرد اصلی مراکز ارزیابی هستند.

به این ترتیب، كانون ارزیابی معمولاً یك یا تعدادی از مسئولیت­های محوله زیر را عهده دار است:

  • ارزیابی توانایی مدیریتی یا رهبری شركت كنندگان برای انتصاب یا گزینش در مشاغل مدیریتی؛
  • ارزیابی توانمندی­های مدیریتی شركت كنندگان برای ارتقا به سمت­های بالاتر؛
  • پیش بینی عملكرد آتی شركت كنندگان در مشاغل موردنظر (شناسایی نقاط قوت و ضعف)؛
  • ارائه پیشنهادات لازم درمورد نحوه توسعه و آموزش مهارت­های مدیریتی شركت كنندگان؛
  • ارائه مشاوره حرفه ای به شركت كنندگان درخصوص حرفه یا كارراهه شغلی.