ارزیابی سازمانی بررسی سیستماتیک فرآیندها، محیط کار و ساختار یک سازمان است. این نوع ارزيابي یک ابزار تشخیصی است که بر سازمان به عنوان یک کل تمرکز می کند تا روی هر يك از منابع انساني سازمان. ارزیابی سازمانی یک اندازه گيري نقطه اي، آني و مقطعي نیست. بلکه سرمایه گذاری برای سلامت آینده سازمان است. ارزیابی های سازمانی به ویژه زمانی كه تغییرات مهمی در آينده در شرف وقوع هستند یا اخیراً در حال رخداد است نتايج بسيار حياتي دارد. اين تغييرات مي تواند مواردي مثل روي كار آمدن سيستم رهبري و يا حكمراني جديد در سازمان، تجديد ساختار سازمان و يا به روز كردن اهداف بلندمدت و استراتژيهاي سازمان باشد.
در ارزيابي سازمان، ترکیبی از نظرسنجی ها و مصاحبه های محرمانه برای جمع آوری دادههای مرتبط با بهره وری و يا جو فرهنگي حاكم بر سازمان، اهداف و مقاصد استراتژیک، نقش ها، روابط و مسئولیت ها استفاده می شود. اعضای هیئت مديره، کارکنان و روساي واحدهاي سازماني همگی در فرآیندهای جمع آوری داده ها گنجانده شده اند. در صورت لزوم، ممکن است ذینفعان دیگری نیز درگير موضوع شوند. پس از تکمیل تجزیه و تحلیل داده ها، گزارشی به فردی که درخواست ارزیابی کرده است تحویل داده می شود. این گزارش كه با لحاظ ملاحظات محرمانگي همه شرکت کنندگان ارائه مي شود، مسائل و روندهایی را که در حال حاضر سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد توصیف می کند. این گزارش شامل توصیه هایی برای دستیابی به اهداف یک واحد، بخش یا كل سازمان است و ممکن است دربرگيرنده توصيه هايي همچون ادغام یا سازماندهی مجدد برخي واحدها و يا كل سازمان و يا يك ادغام عمودي يا افقي با سيستمهاي بالادستي و پايين دستي و يا موازي باشد. شناسایی فرصت های رشد و توسعه افراد و خدمات، بینشی در مورد محل تخصيص منابع برای بهبود اثربخشی واحد يا سازمان ارائه مي دهد.
يكي از مواردي كه يك ارزيابي جامع و سيستماتيك را در سازمان رقم مي زند پيوستن به جايزه تعالي سازماني (EFQM) و يا انجام ارزيابييهايي مثل ارزيابيهاي مرتبط با مديريت داراييهاي فيزيكي است. به لطف ساختار ساده EFQM و این واقعیت که 50000 سازمان در سراسر جهان از آن استفاده می کنند، مدل EFQM زبان مشترکی را بدون در نظر گرفتن اندازه یا نوع صنعتي كه سازمان در آن مشغول است به کاربران ارائه می دهد که به عنوان تسهیل کننده ای برای به اشتراک گذاشتن شیوه های الگو عمل می کند. پتانسیلهاي بالقوه یادگیری از رقبا و بهترین الگوها در سازمان های هم کلاس، مي تواند نقطه شروع مناسبي در استفاده از مدل EFQM و رادار برای ایجاد یک تصویر "همانطور که هست" برای درک جایگاه سازمان در مقایسه با بازار خود و فراتر از آن، قبل از جستجو برای يافتن معيارهاي شركتهاي رهبر و پيشرو است.